سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشق شب
emad 

این مطلب را برای پایداری   نوشته بودم

هواپیما ربایی منجر به قتل، آدم ربایی و گروگان گیری، در گیری با سرنشینان هواپیما، جاسازی مواد منفجره در هواپیما، حمله به مسافران این ها بخشی از جرایمی است که به اعتقاد FBIعماد فائز مغنیه مرتکب آن شده بود. به همین دلیل نام او را پس ازبن لادن در لیست افراد تحت تعقیب قرار داد. این نهاد آمریکایی عماد را در راس تشکیلات امنیتی حزب الله می دانست و مبلغی که در قبال خبری که بتواند منجر به دست گیری وی شود می پرداخت 5 میلیون دلار بود. هر کسی که بتواند او را بکشد از جایزه 25 میلیون دلاری بهره مند خواهد شد. پس عماد آدم مهمی بود و برای آمریکا و اسرائیل دشمنی خطرناک به حساب می آمد و باید کشته می شد

البته FBI هیچ گاه توضیح نمی دهد که چرا آنان سربازان خود را به لبنان فرستاده بودند تا مردم بی دفاع آن جا را بکشند و چرا هر جا پای یک سرباز آمریکایی می رسد بدنبالش بوی خون از آن جا به مشام می رسد

عماد آن گونه که در سایت هایی چون MIPT TERRORISM  معرفی شده است در سال 1962 در لبنان به دنیا آمد. روباه نام مستعاری است که در این سایت برای او ذکر شده است.هر چند در سایت FBI و WIKIPEDIA  این نام مستعار حاج رضوان است. وی رهبری هوشمند و زیرک بود. آن چه در پی می آید معرفی این شهید بزرگوار از زبان ویکیپدیا است و عبارات گویای وحشت دشمنان از او است.

عماد را به رهبر تروریستها توصیف می کنند. او در بمب گذاری در سفارت آمریکا در سال 1983  و انفجار محل اقامت تکاوران دریایی آمریکا و فرانسوی دست داشت. این انفجار به کشته شدن 350 نظامی انجامید. وی در انفجار سفارت اسرائیل در بوئنس آیرس در سال 1993  نیز نقش داشت و در دهه 80 قرن بیستم تعدای از مسافران خارجی را که به لبنان سفر کرده بودند ربود.

اطلاعات اندکی از وی در دست است. وی نام مستعار حاجی را برای خود به کار می برد. نام وی در لیست تروریست های اتحادیه اروپا قرار دارد. و در لیست تروریست های تحت تعقیب آمریکا نیز  قرار دارد و آمریکا 5 میلیون دلار در قبال خبری از وی می پردازد.

بنا بر اطلاعاتی که از گذرنامه وی در دست است وی در روستایی فقیر نشین طیردبا در جنوب لبنان به دنیا آمد. بعد که بزرگ تر شد با خانواده به بیروت آمدند و در عین الدلبان مستقر شدند پدرش سبزی فروش بود و خانه اشان در ایام جنگ داخلی لبنان در خط سبز واقع شده بود.

از دوران نوجوانی وی اطلاعات اندکی در دست است. ولی ظاهرا وی در سال 1976 به گروه نیروی 17 که وظیفه حفاظت از یاسر عرفانت را بر عهده داشت پیوست. وی تیرانداز خوبی بود. عماد در دانشگاه آمریکایی بیروت در رشته مهندسی به تحصیل مشغول شد و عماد در دهه هشتاد و نود قرن بیستم میلادی در بسیاری از حملات تروریستی بویژه علیه اهداف آمریکایی و اسرائیلی نقش داشت. این حملات عبارتند از انفجار سفارت امریکا در بیروت در 18 آوریل 1983 که منجر به کشته شدن 63 نفر از جمله 17 آمریکایی شد. او هم چنینی متهم است به دست داشتن در انفجار خودرو در مقر چتربازان فرانسوی و تفنگداران امریکایی. این حمله منجر به کشته شدن 58 فرانسوی و 241 آمریکایی شد. عماد در 20 سپتامبر 1984 به ساختمان فرعی سفارت آمریکا حمله برد. ایالات متحده او را متهم به ربودن هواپیمای پرواز 847 در تاریخ 14 ژوئن 1985 می کند که منجر به مرگ یک نظامی آمریکایی شد. او هم چنین با چند فقره ربودن غربی ها در بیروت در طی دهه هشتاد قرن بیستم در ارتباط است. برخی از این ربوده شدگان بعدا کشته شدند مانند سرهنگ ارتش آمریکا ویلیام فرانسیس باکلی. افراد باقی مانده نیز به مرور زمان آزاد شدند. از جمله این افرا بازمانده تری اندرسون بود که در سال 1991 آزاد شد.

در طول این سال ها فعالیت های بسیاری اتفاق افتاد تا وی دستگیر شود. آمریکا در سال 1986 از حضور وی در فرانسه آگاه شد و از آن کشور خواست تا او را دستگیر کند که فرانسه این را نپذیرفت.    

آمریکا پس از آن بارها کوشید تا وی را دستگیر کند. نخستین بار سال 1995 بود. هنگامی که عماد سوار هواپیمایی بود و مجبور شد تا در عربستان توقف کند و نیروهای آمریکایی منتظر بودند تا با نشستن هواپیما او را دستگیر کنند اما مقامات عربستان به هواپیما اجازه فرود ندادند و وی رهایی یافت. سال بعد ارتش آمریکا طرحی ریختند تا او را در یک کشتی در دوحه قطر دستگیر کنند که این طرح نیز اجرا نشد. این طرح که نامش بازگشت OX  نام داشت قرار بود بوسیله چند کشتی و نیروهایی از گردان سوم آبی خاکی، تفنگداران دریایی از یگان سیزدهم تفنگداران و ناو SEALS که متعلق به ناوگان پنجم دریایی آمریکا بود اجرا شود. این طرح در حال اجرا بود اما در آخرین دقیقه این طرح لغو شد زیرا در تعیین مکان عماد اشتباهی رخ داده بود.

در 10 اکتبر 2001 نام عماد در ابتدای لیست 22 نفره تروریست هایی قرار گرفت که از سوی FBI شدیدا تحت تعقیب بودند. و این امر را بوش به اطلاع عموم رساند . جایزه ای 5 میلیون دلاری نیز برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری وی شود تعیین گردید که البته هیچ گاه پرداخت نشد.

دولت اسرائیل نیز تلاش هایی برای کشتن مغنیه انجام داد. برادر وی فواد مغنیه سال 1994در حادثه انفجار خودرو در بیروت کشته شد( جهاد،برادر دیگر وی نیز سال 1985در حادثه انفجار خودرو که با هدف کشتن فضل الله صورت گرفت کشته شد. بعدها شایع شد که این کار توسط CIA و با همکاری ارتش جنوب لبنان صورت گرفته بود)

مغنیه رسما از سوی آرژانتین به دست داشتن در انفجار سفارت اسرائیل در بوئنس آیرس در 17 مارس 1992 که به قتل 29 نفر انجامید و هم چنین انفجار مرکز فرهنگی آمیا در ژولای 1994 که 86 کشته در پی داشت متهم گردید. او در  طراحی ربودن سه سرباز اسرائیلی در جنوب لبنان در سال 2000 و ربودن یک تاجر یهودی و بسیاری از حملات به اسرائیل که به قتل هشت سرباز و اسارت دو سرباز انجامید.

بر طبق گزارش رابرت بایر، مغنیه بسیار هوشمند است و در عمل بسیار توانمند است. او از یک در وارد می شود و از در دیگری خارج می شود. هر روز ماشینش را عوض می کند. هیچ قرار ملاقاتی را تلفنی تعیین نمی کند. او هر گز قابل پیش بینی نیست. او تنها افرادی را به کار می گیرد که می تواند به آنان اعتماد کند. او افراد جدید را به کار نمی گیرد.

در گزارشی که در مجله نیو یورکر منتشر شد اشاره شده است که اخیرا مغنیه در دیدار میان احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و بشار اسد رئیس جمهور سوریه حضور داشته است. او در آن جا به نمایندگی از حزب الله لبنان حضور داشته است. در همان مقاله آمده است که وی گفته است که در صدر لیست افراد تحت تعقیب ارتش آمریکا و CIA   قرار دارد و به همین دلیل از حضور در برخی مناطق بیروت خودداری می کند زیرا چه بسا به دست گروه های شبه نظامی و یا تیم های ویژه CIA   کشته شود.

اما نحوه شهادت وی: ساعت یازده شب 12 فوریه 2008  خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه کفرسوسه دمشق در نزدیکی مدرسه ایرانی‌ها و مرکز اطلاعات سوریه منفجر شد که این انفجار یک کشته بر جای گذاشت.

بلافاصله پس از انفجار، نیروهای امنیتی سوری حلقه محاصره‌ای پیرامون محل انفجار تشکیل داده و خودروی منفجر شده و جسد قربانی را به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

 مشخص شد که «عماد مغنیه» ملقب به حاج رضوان از فرماندهان بلندپایه حزب‌الله لبنان در این انفجار به شهادت رسیده است.

 

منابع آگاه گفتند که وی هنگام خروج از منزل و زمانی که قصد سوار شدن بر خودرو خود را داشته با انفجار مواجه شده است. دیگر منابع آگاه به شبکه تلویزیونی «ال.بی.سی» گفتند که مغنیه شب گذشته در مراسمی در مدرسه ایرانی‌ها در دمشق حضور داشته و هنگام خروج از مدرسه به شهادت رسیده است.

این سردار افسانه ای به شهادت رسید و داغی بزرگ بر دلها برجای گذاشت. اما دشمنان بدانند که هیچ گاه خون او لگد مال نخواهد شد و  راهی که او در پیش گرفته بود یعنی پاک سازی سرزمین های اسلامی از لوث اشغالگران آمریکایی، اسرائیلی و ... تا دست یابی به هدف نهایی ادامه خواهد یافت

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 86/11/26:: 12:4 عصر     |     () نظر

نمی توان انقلابی بود و دغدغه انقلاب نداشت یا حرفی از خطراتی که می تواند این انقلاب را تهدید کند نزد و یا به آن فکر نکرد. پدران و مادران ما انقلاب را با رهبری امام آفریدند. آنان خسته از ستم رژیم شاه بودند و آرزوی روزگاری را داشتند که دیگر رنگ سیاه ظلم چشمی را نیازارد.آنان دغدغه دین داشتند و دوست نداشتند صدای شکسته شدن استخوان های دین را در میان چرخ دنده های سیاست بازی و دنیازدگی حاکمان بشنوند. می خواستند نام دین همه جا با احترام یاد شود و دین نه مایه فقر و فلاکت و عقب ماندگی و نوعی افیون بلکه اکسیری حیات بخش قلمداد شود. از نابرابری طبقاتی ناراحت بودندو از اینکه در کنار کاخ ها کوخ ها باشد و صدای مظلومان بلند شود اما هنوز از خانه خودش نیز فراتر نرفته خاموش شود. آن چه در آن دوران دل ها را می رنجاند چهره کریه فقر و فلاکت بود که می شد آن را به راحتی دید اگر کسی اندکی رنگ و لعاب های دروغین پیشرفت واراداتی مونتاژی را کنار می زد. هر انسان آزاده ای با دیدن چنین وضع رقت انگیزی صدایش به اعتراض بلند می شد و صد البته که دستگاه رژیم ان را در نطفه خفه می کرد. اما پدران و مادران ما با رهبری امام انقلاب کردند تا دیگر چنین نباشد و ایران چنین وضعی را به خود نبیند. ما فرزندان آنان کارشان را می ستاییم و از این که بنیان آن نظام را برانداختند خشنودیم اما ما نیز دغدغه داریم ما نیز از فقر متنفریم و از این که برخی دین را در قربانگاه مصلحت های سیاسی فردی و آنی ذبح کنند بر می آشوبیم. هیچ دوست نداریم ظلمی شود تا صدای مظلومی بلند گردد. ما دوست داریم دین به گونه ای عرضه شود که این تلقی نشود که دین افیون ملت ها و توده ها است و این را مطالبه ای به حق می دانیم. من هر گاه بانگ جدیدی از آقا مقام معظم رهبری می شنوم به وضوح در ورای این بانگ می بینم که ایشان دغدغه انقلاب را دارند و نمی خواهند کسی چنین تصور کند که انقلاب در رسیدن به اهدافش ناکام مانده است و این نظام با نظام پیشین تفاوتی ندارد.

جنبش عدالت خواهی، جنبش نرم افزاری، اسلامی کردن دانشگاه ها، اعلام خطر نسبت به تهاجم فرهنگی و این آخری مدیریت تحول در حوزه همه برای آن است که انقلاب به اهدافش برسد

بنا براین اگر احیانا اعتراض هایی نیز از گوشه و کنار بلند می شود که نسبت به امور مملکت اعتراض دارند نباید آن را با برچسب ضدیت با نظام و مخالفت با اصل نظام بایکوت کرد. همه این اعتراضات برای آن است که از یادمان نرود چرا انقلاب کردیم. انقلاب نکردیم تا حکومت را به دست بگیریم و رفتاری شاهانه داشته باشیم و فرهنگ پادشاهی را در پوشش نظام اسلامی بر پا سازیم. انقلاب کردیم تا مدافع محرومان و پابرهنگان باشیم.       

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 86/11/21:: 9:2 عصر     |     () نظر

این مقاله ای است که برای یکی از نشریات نوشته بودم:

انقلاب اسلامی ایران با همة عظمتش، وامدار شخصیت رهبر بزرگ خود، امام خمینی است. امام از دیگران متمایز بود و این تمایز را از شیوة اندیشیدن خود داشت. نتیجة تأملات امام در همان مواضع و نظریات خاص بروز یافت. در مجموعة این آراء، انتقاد از وضع موجود و ارائه الگوی جایگزین برای وضع مطلوب حضور داشت. مردم ایران که از وضع موجود ناراضی بودند و زندگی بهتری را در لوای دین و آموزه‌های آن می‌طلبیدند، گمشدة خویش را در امام یافتند و با حرکتی تحت رهبری او، فصل نوینی را در تاریخ ایران گشودند؛ ولی یک نکته بی‌پاسخ ماند که متمایز کنندة امام از دیگران است. در تحلیل اندیشة امام، به شاخصه‌ای نه چندان غریب برمی‌خوریم که در خود توانایی‌های شگرفی دارد.

آنچه در جست‌و‌جوی تاریخ حوزه‌های شیعی، ظهور و بروز دارد، دوری این نهادهای علمی از سیاست است. اگرچه دلایل متعددی خودداری حوزه از نشستن گرد سیاست بر دامنش را توجیه می‌نماید، اما این پرهیز اثر ناگواری نیز با خود همراه داشت. دور ماندن از سیاست به تدریج موجب شد دامنة‌هدفی که حرکت اجتهادی پدید می‌آورد، محدودتر گردد و این اندیشه را از اذهان متبادر سازد، که یگانه جولانگاه آن، عرصه انطباق فرد است با اسلام و نه جامعه. این چنین بود که در ذهن فقیه، اجتهاد با چهرة فرد مسلمان ارتباط یافت؛ نه با چهرة اجتماع مسلمانان. حضرت امام به اجتهاد مرتبط با اجتماع به خوبی دست یافته بود و این همان شاخصة تفکر امام بود. امام می‌دانست که اجتهاد دارای چهار کارکرد است:ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 86/11/14:: 6:32 عصر     |     () نظر

"ما شدیدا محکوم می کنیم" این، اولین و شاید آخرین واکنشی است که از خود نشان می دهیم در هر حادثه ناگواری که رخ می دهد. همین واکنش را هم از خود نشان دادیم هنگامی که دو سال پیش در 23 محرم حرمت نگاه نداشتند و حرم عسکریین را منفجر کردند و باز بر مظلومیت آن دو امام افزودند. کسانی که پیش از این به زیارت آن دو امام رفتند به یاد دارند که شهادت ثالثه حتی از بلندگوهای حرم پخش نمی شد. با خود درد دل می گفتیم که چرا در این پایگاه شیعه از قافله سالارشیعه یاد نمی شود ولی باز دلخوش بودیم که دست کم هنوز اهتزاز گلدسته های حرم برتری اولاد علی را فریاد می کنند. اما همین را هم برنتافتند و آن کردند که در تصاویر دیدیم وشاید آن تصاویر بغض شکفته دوربین ها بود آن گاه که آن فاجعه را دیدند. گلدسته ها فرو افتادند اما صدای فروافتادنشان دلها را لرزاند و اشک ها را جاری ساخت.       

آنانی که چنین کردند مجوز شرعیش را از کوردلانی گرفتند که از اسلام تنها نامش را یدک می کشند و از قران فقط چاپ های زیبایش را دارند و از دین جز بی دینی توشه ای برنداشتند. آنان دل در گرو گروهی دارند که بزرگ ترین افتخارشان همرقصی با شیطان است. آنان اخلاف همانانی هستند که بقیع را تخریب کردند و فرزندان متوکلند که حرم حسینی را ویران کرد. آنان با سپاهیان روس که حرم رضوی را هدف قرار دادند از یک قبیله اند. این سفلگان سر سفره صدام بزرگ شده اند و پیوند خونی با  تمام جنایتکاران تاریخ دارند.

از آغاز چنین بوده است. ناله های فرزندان فاطمه را از همه جا می توان شنید. از سیاه چاله های دار الاماره ها و از راهروهای زندان ها. یک روز آنان را در میان دیوارها گذاشتند و روزی دیگر به درون چاه انداختند. سر از بدنشان جدا کردند و حتی بدن های آنان نیز می توانست درد سر بسازد. بدن هایشان را هم می سوزاندند. گویا سرنوشت همه فرزندان فاطمه را از روی حادثه کوچه بنی هاشم نوشته اند.

اما تا پایان چنین نمی ماند. روزی فرا خواهد رسید که رایت یالثارات الحسین برافراشته می شود و آنگاه حق در جای خود خواهد نشست.

و ما در میانه راهیم و باور داریم که هر که با آل علی در افتاد ورافتاد. مگر نبود حسین کامل داماد صدام که با شعار لا شیعه بعد الیوم به حرم حسینی حمله ور شد و خون ها در آن صحن شریف ریخت و سرانجامش آن شد که تاریخ هیچ گاه فراموش نمی کند. بسیاری دیگر هم بودند که تاریخ مرگ آنان را  ضبط کرده است.

حال حرم آن دو امام را تخریب کردند و آن جا ویرانه است. ما بعد از دو سال چه کردیم. کارهایی انجام داده ایم. اما مهم ترینش این بوده است که "ما شدیدا محکوم می کنیم"      


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 86/11/11:: 5:24 عصر     |     () نظر
عزیزی به من گفت که چرا اندراندر حقوق زنان حقوق زنان نوشتم وبه این موضوع نگاه دارم.برایم سوال وی کمی عجیب نمود. به نظرم خیلی به اطراف خود وبه فضاهای فکری گرداگرد خودش توجهی ندارد .امروزه همه جا سخن از حق و حقوق زن است .در سرتاسر جهان جنبش های فمینیستی در جنب وجوشند و هر روز حرفی نو در می اندازند .با این همه سر وصدا آیا می سزد که ما هیچ نگوییم و به کناری بایستیم نه تایید کنیم و نه رد . آنان که در غرب و شرق درباره حقوق زن می گویند براساس مبانی فکری خود نظری را ابراز می کنند .آیا ما هم همان مبانی فکری را داریم. آیا فرهنگ و تمدن اسلامی آن اصول را برمی تابد یا آن را به کناری می نهد . بی تردید می توانیم بگوییم که فرهنگ ما نباید و نمی تواند به هر سخن وارداتی مجوز ورود بدهد . فرهنگ ما برای خود شاخصه ها و معیارهایی دارد که هر خرده فرهنگی را با آن می سنجد و آن گاه نظرش را ابراز می کند. شاید به برخی اندیشه ها مهر مرجوعی بزند. نگاه نکنیم که امروزه در هر گوشه وکناری می توان هر فکری را یافت. بسیاری از این اندیشه ها قاچاقی هستند. من با سانسور موافق نیستم ونباید چنین تصور ناروایی هم رخ دهد که من با این آفت سر وسری دارم. حرفم این است که اگر ملتی برای خود هویت مستقلی دارد و اگر چنین ادعایی دارد باید به لوازم حرف خود هم وفادار بماند.هر اندیشه و فکری برازنده قامت ما نیست و به اندامش راست نمی آید . اندیشه های در باب حقوق زن نیز چنین است. ما نمی توانیم هر حرفی را به اسم این که از حقوق زن دفاع می کند به دستگاه فکری و تمدنی خود راه دهیم و برای آن جایی در نظر بگیریم. تمام حرفم این است که باید در تایید و یا رد افکار ضابطه مند عمل نماییم و در دام ظاهر گفته ها نیفتیم 

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 86/11/9:: 12:0 صبح     |     () نظر

یکی از مسائلی که زیاد مطرح می شود و جای سوال هم دارد جایگاه زن و حقوق وی در اسلام است وگاه این گونه تصور می شود که در اسلام به زن ظلم شده است و  حقوق او نادیده گرفته شده است.در نگاه اول شاید این گونه تصور خود را درست نشان دهد .دیه زن نصف مرد است ارث زن نصف مرد است.شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است و مواردی از این دست.

نخستین حرفی که می توان در این مجال مطرح کرد این است که اگر بخواهیم این گونه احکام را ظالمانه بنامیم باید به اصل برابری حقوق و تکالیف که در حقوق جایگاه خاصی دارد توجه نماییم یعنی باید ببینیم آیا در مقابل تکالیفی که بر عهده زن است اسلام چه مقدار حقوق برای زن در نظر گرفته است اگر نسبت حقوق مرد در برابر تکالیفی که بر عهده اوست بیش از نسبت  حقوق زن در برابر تکالیفش باشد آن گاه می توانیم به راحتی بگوییم قوانین اسلام ظالمانه است ولی اگر این نسبت برابر باشدآن وقت اگر بگوییم این قوانین ظالمانه است ما به خطا رفته ایم


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 86/11/3:: 11:53 عصر     |     () نظر