سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشق شب

این مطلب را برای رسا  نوشتم

نقدی بر مقاله فاضل میبدی

شکوه حاکم و عزت مؤمن

امام صادق علیه السلام روزی در مجلسی از گروهی یاد
کردند و ویژگی های برجست? آنان را بر شمردند و در بخشی از صحبت خود در مورد
ویژگی های آنان می فرمایند: اذا رأوا منا واحدا لحسوه و اجتمعوا الیه و
اخذوا من أثره من الارض یتبرکون به؛ آنان کسانی هستند که وقتی یکی از ما را
می بینند او را می لیسند (واژه لحس در زبان عربی به معنای لیسیدن است و
کنایه از شدت نزدیکی است.) و در نزدش جمع می شوند و خاک زیر پایش را به
عنوان تبرک بر می گیرند.(بحار، ج27، ص41)
امام صادق علیه السلام در
مجلسی دیگر از یاران امام زمان علیه السلام یاد می کنند و در بخشی از صحبت
خود می فرمایند: یتمسحون بسرج الامام یطلبون بذلک البرکه؛ وقتی امام سوار
بر مرکب است زین اسب امام را مسح می کشند و با این کار به دنبال کسب برکت
هستند (بحار الانوار، ج52، ص 307)
شاید ذکر این دو روایت در ابتدای
بحث اندکی عجیب به نظر برسد اما مطالبی که از قول آقای فاضل میبدی نقل شده
است مرا بر آن داشت تا چند نکته ای را متذکر شوم:
1. در متن ایشان
که پس از استقبال باشکوه مردم قم منتشر شده آمده است:«روزی حضرت علی(ع)
سوار بر مرکب در حرکت بود؛ یکی از یاران در حالی که پیاده بود امام را
همراهی می کرد حضرت چون کسی را در رکاب خود دید فرمود برگرد چرا که رفتن
مثل تو با مثل من، فتنه برای حاکم و ذلت برای مؤمن است»
همان طور که
احتمالاً خود ایشان هم می دانند رفتارها، ممکن است در شرایطی خوب و در
شرایط دیگر بد باشد. آری به باور برخی از فیلسوفان در میان تمام عناوین
اخلاقی تنها دو عنوان عدل و ظلم است که تحت هیچ شرایطی تغییر نمی کند و
همواره عدل خوب است و ظلم بد است و قبیح و هر عملی اگر تحت عنوان ظلم قرار
بگیرد بد است و اگر تحت عنوان عدل واقع شود خوب است. و رفتارها بستگی به
شرایط خاص تحققش گاهی ممکن است خوب اباشد و عدل و گاهی ممکن است بد باشد و
ظلم. نمونه روشن ان دروغ است. همه می دانند که دروغ بد است اما اگر در
میدان جنگ باشی و دشمن بر تو دست یابد و تو حاوی اطلاعاتی باشی گرانبها که
افشای آن می تواند جان سپاه سلام را به خطر بیندازد آیا در آنجا نیز دروغ
گفتن بد است یا این که از هر خوبی بهتر است؟حتی اگر قرار باشد آقای فاضل
میبدی به این سوال پاسخ دهد مسلماً خواهد گفت که در اینجا گفتن دروغ نه
تنها جایز بلکه واجب و لازم است.

با توجه به این نکته حال می رسیم
سراغ این روایتی که ایشان نقل کرده اند. امیرالمومنین در بیان تعلیل، می
فرمایند: این کار فتنه برای حاکم است. ابن ابی الحدید شارح نهج البلاغه در
توضیح این فراز می گوید: این کار بدین دلیل فتنه است که باعث می شود حاکم
خودپسند شود(شرح نهج البلاغه، ج19، ص 234) آیا این تعلیل حداقل در مورد خود
امیر المونین صادق است؟ بی تردید نه چرا که امیر المومنین علیه السلام
معصوم است و از این امور پاک و منزه. پس می توان نتیجه گرفت که این رفتار
همیشه باعث فتنه نمی شود چراکه اگر همیشه باعث فتنه می شد باید در مورد
امیر المومنین نیز صادق باشد و چون نمی توان در مورد امیر المومنین چنین
حرفی را زد پس می توان نتیجه گرفت که این مطلب یک حکم کلی و همیشگی نیست و
تابع شرایط است. به عبارت دیگر می¬تواند در مواردی آن آثار را به همراه
داشته باشد و می تواند در مواردی این اتفاق رخ بدهد و چنین وضعی پیش نیاید.
 در
مراسم استقبال از مقام معظم رهبری هیچ کس احساس نکرد که ذلیل است و هیچ
کسی هم احساس نکرد که دیگران او را به چشم ذلیل می نگرند. ممکن است کسی
بگوید من آن همه شرکت کننده را ذلیل می بینم. سخنش را می شنویم و به او می
گوییم زودتر به چشم پزشک مراجعه کن قبل از این که کاملاً چشمت از کار بیفتد
و نابینا شوی.
2.همان طورکه در آغاز بحث خواندید امام صادق علیه
السلام از کسانی یاد می کند که وقتی امام را می بینند لحسوه ... و خاک پایش
را بر می دارند و یا امام صادق در وصف یاران امام زمان می فرماید که آنان
دست بر زین مرکب امام می کشند برای تبرک. اگر قرار باشد راه رفتن در کنار
مرکب فتنه و مذلت باشد آیا برداشتن خاک پا برای تبرک و دست کشیدن بر زین
این چنین نیست؟ بی تردید اگر چنین بود امام آن را به عنوان ویژگی مثبت آن
افراد نقل نمی کردند و بلکه آنان را برای این کارشان مذمت می کردند.
امام
صادق علیه السلام نه تنها مذمت و نکوهش نکردند بلکه آن را به عنوان یک
ویژگی مثبت ذکر کردند تا ما شیعیان از روایات برداشت درستی داشته باشیم و
از کشیدن دست بر ماشین حامل نایب امام زمان شرم نکنیم و از این که به
استقبالش می رویم و در پی خودروی او می دویم احساس شرم نکنیم. نمی خواهم
نایب امام زمان را با خود امام زمان مقایسه کنم و غلو نمایم. می خواهم
بگویم باید روایات را در کنار هم دید تا بتوان از روایات به برداشت درستی
رسید.
3. من اصراری ندارم که آقای فاضل میبدی حرف من را بپذیرند اما
بر این خواسته خود پا می فشارم که اگر ایشان واقعاً با شخص کار ندارند و
از استقبال مردم و سر سپردگی آنان به ولایت خشم ندارند و تنها از این
ناراحتند که به فرمایش امیر المومنین عمل نمی شود، باید در مقاله ای دیگر
امام راحل و مردمی را که در 12 بهمن 1357 به استقبال ایشان رفتند مخاطب خود
قرار دهند و آنان را هم امام و هم مردم را به خاطر استقبال مورد مواخذه
قرار دهند. باید آقای خاتمی را مورد مواخذه قرار دهند از این که چرا هشت
سال مردم به استقبالش رفتند و دم بر نیاورد. اگر ایشان چنین کاری نماید
باورم می شود که ایشان واقعاً دغدغه سیره امیر المومنی را ندارند و الا فلا
یلومن الا نفسه!


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 89/7/30:: 11:16 عصر     |     () نظر
در این چند سالی که مقام معظم رهبری درباره حوزه سخن گفته اند هر بار سخنان ایشان موج جدیدی را در حوزه به راه انداخته است و سخنشان رنگ و بویی تازه داشته است. یک بار از اصلاح نظام حوزه سخن گفتند و یک بار از لزوم تخصصی شدن . این سخنان آثار مطلوبی را در حوزه بر جای داشته است و کسانی که از نزدیک با فضای حوزه آشنایی دارند این مطلب را تأیید می کنند. اما این بار رهبری چه حرفی برای طرح دارد؟
به نظر می رسد رهبری در این سفر با توجه به 1. سال همت و کار مضاعف 2. دهه پیشرفت و عدالت و 3. زیرساختهای آماده در حوزه تکیه صحبت خویش را بر تولید علم در فضای علوم انسانی قرار دهند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که کشور در زمینه علوم انسانی دچار فقر شدیدی است و حفظ و پاسداری از دستاوردهای نظام جز با ایجاد و توسعه علوم انسانی متناسب با فرهنگ اسلامی و دینی امکان پذیر نیست. نمی توان با نسخه ارائه شده از سوی غرب در زمینه علوم انسانی، دردهای یک نظام اسلامی را التیام بخشید. باز کردن گره های کور نظام در زمینه علوم انسانی جز با علوم انسانی برخاسته از مکتب وحی امکان پذیر نیست. و حوزه در مقطع کنونی می تواند به این هدف دست یابد چرا که رهبر انقلالب از سالها پیش با طرح نظریه تحول در نظام آموزشی حوزه و تاسیس مراکز تخصصی در حوزه های مختلف علوم انسانی در حوزه اقدام به کادرسازی برای این مهم کرده اند و اکنون پس از 15 سال این انتظار بجاست که ایشان بخواهند حوزه در زمینه تولید علم در حوزه علوم انسانی اقدام کند. به نظر می رسد رهبری در جمع طلاب ضمن بیان اهمیت تولید علم بخش هایی از نیاز نظام به علوم انسانی را مطرح نمایند و با طرح نمونه هایی، نگاه ها را به سوی افق های جدیدی بگشایند.
موضوع دیگری که به نظر می رسد  رهبری درباره آن سخن خواهند گفت مساله استقلال حوزه هاست چراکه این اصطلاح گاه به صورتی نادرست تبیین و تفسیر می شود.
رهبر برای حوزه حرفهای ناگفته زیادی دارد باید تا پنج شنبه منتظر بمانیم  

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 89/7/26:: 2:30 صبح     |     () نظر
شیخ «یاسر الحبیب» متولد 1977 میلادی، روحانی شیعه اهل کویت و مؤسس «هیئت خدام‌المهدی» است. او چندین سال است که در لندن زندگی می کند. وی «هیئت
خدام‌المهدی» را در سال 2001 در کویت تأسیس کرد اما در سال 2004 به دلیل
بروز مشکلاتی میان او و دولت کویت، دفتر این هیئت پلمپ شده و شیخ الحبیب
بازداشت شد. وی مدتی بعد توانست از کویت فرار کرده و خود را به لندن
برساند.
شیخ «یاسر الحبیب» ماه مبارک رمضان امسال به مناسبت سالمرگ «عایشه» مراسمی در مقر اقامتش در لندن برپا کرد و در آن به سخنرانی در مورد وی پرداخت.
سخنرانی او در مورد «عایشه» که فورا در پایگاه خبری یوتوب قرار گرفت، موجب
خشم شدید اهل سنت شد و همین مسأله به بهانه ای برای حمله به شیعیان و زیر فشار قرار دادن آنان تبدیل شد. با توجه به همزمان بودن این حادثه با جنایت
قرآن سوزی و هتک حرمت این کتاب مقدس در ایالات متحده آمریکا، دشمنان اسلام
با هدف تفرقه میان شیعه و سنی به فکر ایجاد فتنه افتاده تا شاید با جنگ
افروزی میان مسلمانان وحدت را بر هم زده و ضمن سرپوش گذاشتن و تحت الشعاع قرار دادن خبر هتک حرمت قرآن، اختلافی عمیق میان مسلمانان بیاندازند.
در این میان علما و چهره های سرشناس جهان تشیع فورا از هدف پلید دشمنان
اسلام آگاه شده و با صدور بیانیه های جداگانه ضمن محکوم کردن اقدام شیخ
الحبیب، نسبت به تلاش دشمنان برای فتنه انگیزی هشدار دادند اما متأسفانه در
این میان چهره های اهل سنت و به ویژه وهابییون کوتاه نیامده و همچنان به
انتقاد از شیعیان و حمله به پیروان اهل بیت (ع) در سراسر جهان می پردازند.
بدیهی است در صورت ادامه یافتن این رفتار، ممکن است در  هر نقطه از جهان به
درگیری فیزیکی میان پیروان این دو مذهب اسلامی بی انجامد که بی شک در آن
صورت نتایج آن وخیم و غیرقابل جبران خواهد بود.
در این میان یک گروهک تکفیری فلسطینی با صدور بیانیه ای اعلام
کرد که هر کسی بتواند حجت الإسلام شیخ «یاسر الحبیب» روحانی شیعه کویتی را ترور کند که با سخنرانی اخیر خود علیه برخی اعتقادات اهل سنت اعتراض گسترده سنی های سراسر جهان را برانگیخته بود، جایزه دریافت خواهد کرد.
این گروهک افراطی که خود را «گروه توحید و جهاد در بیت المقدس» معرفی
کرده، در ادامه بیانیه خود افزود: هر کسی که بتواند «یاسر الحبیب» که در
حال حاضر در لندن اقامت دارد را ترور کند، 15 هزار پوند انگلیسی دریافت
خواهد کرد.
«گروه توحید و جهاد در بیت المقدس» همچنین در بیانیه خود ضمن انتقاد از
جنبش مقاومت اسلامی حماس و جهاداسلامی، نوشت: حماس و جهاداسلامی موضع بدی در قبال «یاسر الحبیب» اتخاذ کرده اند. آنان گویا موافق اهانت به «عایشه»
هستند.
این گروهک تکفیری در بیانیه خود می افزاد: ما «گروه توحید و جهاد در بیت
المقدس» به رغم تنگدستی و وضعیت بد مالی، اما با توکل بر خدا اعلام می
کنیم که حاضریم برای بریدن سر «یاسر الحبیب» جایزه ای مالی به مبلغ پانزده
هزار پوند انگلیس تعیین کنیم.
از سوی دیگر دفتر شیخ یاسر الحبیب در لندن اعلام کرد که طبق توافق صورت گرفته در مورد اجرای مباهله بین شیخ یاسر الحبیب و محمد بن عبدالرحمن الکوس امام
جماعت مسجد مالک بن انس در کویت، این مباهله در ساعت 4 بعد از بعد از ظهر
به وقت سامراء و مطابق با 1 بعد از ظهر به وقت گرینویچ جمعه 29 شوال مطابق با
8 اکتبر انجام می پذیرد.
دفتر حجت الاسلام شیخ یاسر الحبیب از مؤمنین درخواست دارد که در دعا کوشش کنند تا این مباهله نشانه ای باشد برای اظهار حق و ازهاق باطل و خداوند هلاک را برای کسی که بر
باطل است در این امر تعجیل کند
فتوای مقام معظم رهبری در این میان باعث شد تا جهان اسلام از خطر دیگری رهایی یابد. این فتوا در رسانه عربی بازتاب فراوانی داشت و از جمله روزنامه الانباء
کویت، سایت پرمخاطب محیط، روزنامه های السفیر لبنان و الحیات چاپ لندن و
سایت رادیو تلویزیون مصر به انعکاس آن پرداختند.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 89/7/16:: 11:0 عصر     |     () نظر

ما عمدتاً از دوران دفاع مقدس تصاویری دیده ایم که عکاسان خودمان آنها را تهیه کرده اند اما این عکس ها را دشمن از شهدای ما گرفته است. شادی روح همه شهیدان صلوات شهید1شهید2شهید 3شهید 4شهید 5


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 89/7/5:: 4:57 عصر     |     () نظر
برخی دوستان محبت کردند و کامنت گذاشتند و نکاتی را درباره شماره یک همین مطلب متذکر شدند. از جمله این که دوستی گفته است که رازهای انجام این کارها
کاملاً برملا شده است و این قضیه هیچ ارتباطی به روح ندارد. من هم در صدد
تأیید یا نفی این فرمایش نیستم. عرض بنده این است که حتی اگر کارهای ایشان
چشم بندی هم نباشد و  با کلک انجام نداده باشد و واقعاً از قدرت روحی
سرچشمه گرفته شده باشد باز این کارها نمی تواند پشتوانه ای برای حقانیت این
فرد و امثال او باشد.
برخی دوستان هم گفته اند که خواندن این مطلب صرفاً اتلاف وقت بوده است. من
از همه معذرت می خواهم ولی گویا ایشان دقیقاً متوجه منظور من نشدند و
امیدوارم مطالب را بادقت بیشتری بخوانند.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 89/7/5:: 4:44 عصر     |     () نظر