سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشق شب
در این چند سالی که مقام معظم رهبری درباره حوزه سخن گفته اند هر بار سخنان ایشان موج جدیدی را در حوزه به راه انداخته است و سخنشان رنگ و بویی تازه داشته است. یک بار از اصلاح نظام حوزه سخن گفتند و یک بار از لزوم تخصصی شدن . این سخنان آثار مطلوبی را در حوزه بر جای داشته است و کسانی که از نزدیک با فضای حوزه آشنایی دارند این مطلب را تأیید می کنند. اما این بار رهبری چه حرفی برای طرح دارد؟
به نظر می رسد رهبری در این سفر با توجه به 1. سال همت و کار مضاعف 2. دهه پیشرفت و عدالت و 3. زیرساختهای آماده در حوزه تکیه صحبت خویش را بر تولید علم در فضای علوم انسانی قرار دهند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که کشور در زمینه علوم انسانی دچار فقر شدیدی است و حفظ و پاسداری از دستاوردهای نظام جز با ایجاد و توسعه علوم انسانی متناسب با فرهنگ اسلامی و دینی امکان پذیر نیست. نمی توان با نسخه ارائه شده از سوی غرب در زمینه علوم انسانی، دردهای یک نظام اسلامی را التیام بخشید. باز کردن گره های کور نظام در زمینه علوم انسانی جز با علوم انسانی برخاسته از مکتب وحی امکان پذیر نیست. و حوزه در مقطع کنونی می تواند به این هدف دست یابد چرا که رهبر انقلالب از سالها پیش با طرح نظریه تحول در نظام آموزشی حوزه و تاسیس مراکز تخصصی در حوزه های مختلف علوم انسانی در حوزه اقدام به کادرسازی برای این مهم کرده اند و اکنون پس از 15 سال این انتظار بجاست که ایشان بخواهند حوزه در زمینه تولید علم در حوزه علوم انسانی اقدام کند. به نظر می رسد رهبری در جمع طلاب ضمن بیان اهمیت تولید علم بخش هایی از نیاز نظام به علوم انسانی را مطرح نمایند و با طرح نمونه هایی، نگاه ها را به سوی افق های جدیدی بگشایند.
موضوع دیگری که به نظر می رسد  رهبری درباره آن سخن خواهند گفت مساله استقلال حوزه هاست چراکه این اصطلاح گاه به صورتی نادرست تبیین و تفسیر می شود.
رهبر برای حوزه حرفهای ناگفته زیادی دارد باید تا پنج شنبه منتظر بمانیم  

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 89/7/26:: 2:30 صبح     |     () نظر