سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشق شب
emad 

این مطلب را برای پایداری   نوشته بودم

هواپیما ربایی منجر به قتل، آدم ربایی و گروگان گیری، در گیری با سرنشینان هواپیما، جاسازی مواد منفجره در هواپیما، حمله به مسافران این ها بخشی از جرایمی است که به اعتقاد FBIعماد فائز مغنیه مرتکب آن شده بود. به همین دلیل نام او را پس ازبن لادن در لیست افراد تحت تعقیب قرار داد. این نهاد آمریکایی عماد را در راس تشکیلات امنیتی حزب الله می دانست و مبلغی که در قبال خبری که بتواند منجر به دست گیری وی شود می پرداخت 5 میلیون دلار بود. هر کسی که بتواند او را بکشد از جایزه 25 میلیون دلاری بهره مند خواهد شد. پس عماد آدم مهمی بود و برای آمریکا و اسرائیل دشمنی خطرناک به حساب می آمد و باید کشته می شد

البته FBI هیچ گاه توضیح نمی دهد که چرا آنان سربازان خود را به لبنان فرستاده بودند تا مردم بی دفاع آن جا را بکشند و چرا هر جا پای یک سرباز آمریکایی می رسد بدنبالش بوی خون از آن جا به مشام می رسد

عماد آن گونه که در سایت هایی چون MIPT TERRORISM  معرفی شده است در سال 1962 در لبنان به دنیا آمد. روباه نام مستعاری است که در این سایت برای او ذکر شده است.هر چند در سایت FBI و WIKIPEDIA  این نام مستعار حاج رضوان است. وی رهبری هوشمند و زیرک بود. آن چه در پی می آید معرفی این شهید بزرگوار از زبان ویکیپدیا است و عبارات گویای وحشت دشمنان از او است.

عماد را به رهبر تروریستها توصیف می کنند. او در بمب گذاری در سفارت آمریکا در سال 1983  و انفجار محل اقامت تکاوران دریایی آمریکا و فرانسوی دست داشت. این انفجار به کشته شدن 350 نظامی انجامید. وی در انفجار سفارت اسرائیل در بوئنس آیرس در سال 1993  نیز نقش داشت و در دهه 80 قرن بیستم تعدای از مسافران خارجی را که به لبنان سفر کرده بودند ربود.

اطلاعات اندکی از وی در دست است. وی نام مستعار حاجی را برای خود به کار می برد. نام وی در لیست تروریست های اتحادیه اروپا قرار دارد. و در لیست تروریست های تحت تعقیب آمریکا نیز  قرار دارد و آمریکا 5 میلیون دلار در قبال خبری از وی می پردازد.

بنا بر اطلاعاتی که از گذرنامه وی در دست است وی در روستایی فقیر نشین طیردبا در جنوب لبنان به دنیا آمد. بعد که بزرگ تر شد با خانواده به بیروت آمدند و در عین الدلبان مستقر شدند پدرش سبزی فروش بود و خانه اشان در ایام جنگ داخلی لبنان در خط سبز واقع شده بود.

از دوران نوجوانی وی اطلاعات اندکی در دست است. ولی ظاهرا وی در سال 1976 به گروه نیروی 17 که وظیفه حفاظت از یاسر عرفانت را بر عهده داشت پیوست. وی تیرانداز خوبی بود. عماد در دانشگاه آمریکایی بیروت در رشته مهندسی به تحصیل مشغول شد و عماد در دهه هشتاد و نود قرن بیستم میلادی در بسیاری از حملات تروریستی بویژه علیه اهداف آمریکایی و اسرائیلی نقش داشت. این حملات عبارتند از انفجار سفارت امریکا در بیروت در 18 آوریل 1983 که منجر به کشته شدن 63 نفر از جمله 17 آمریکایی شد. او هم چنینی متهم است به دست داشتن در انفجار خودرو در مقر چتربازان فرانسوی و تفنگداران امریکایی. این حمله منجر به کشته شدن 58 فرانسوی و 241 آمریکایی شد. عماد در 20 سپتامبر 1984 به ساختمان فرعی سفارت آمریکا حمله برد. ایالات متحده او را متهم به ربودن هواپیمای پرواز 847 در تاریخ 14 ژوئن 1985 می کند که منجر به مرگ یک نظامی آمریکایی شد. او هم چنین با چند فقره ربودن غربی ها در بیروت در طی دهه هشتاد قرن بیستم در ارتباط است. برخی از این ربوده شدگان بعدا کشته شدند مانند سرهنگ ارتش آمریکا ویلیام فرانسیس باکلی. افراد باقی مانده نیز به مرور زمان آزاد شدند. از جمله این افرا بازمانده تری اندرسون بود که در سال 1991 آزاد شد.

در طول این سال ها فعالیت های بسیاری اتفاق افتاد تا وی دستگیر شود. آمریکا در سال 1986 از حضور وی در فرانسه آگاه شد و از آن کشور خواست تا او را دستگیر کند که فرانسه این را نپذیرفت.    

آمریکا پس از آن بارها کوشید تا وی را دستگیر کند. نخستین بار سال 1995 بود. هنگامی که عماد سوار هواپیمایی بود و مجبور شد تا در عربستان توقف کند و نیروهای آمریکایی منتظر بودند تا با نشستن هواپیما او را دستگیر کنند اما مقامات عربستان به هواپیما اجازه فرود ندادند و وی رهایی یافت. سال بعد ارتش آمریکا طرحی ریختند تا او را در یک کشتی در دوحه قطر دستگیر کنند که این طرح نیز اجرا نشد. این طرح که نامش بازگشت OX  نام داشت قرار بود بوسیله چند کشتی و نیروهایی از گردان سوم آبی خاکی، تفنگداران دریایی از یگان سیزدهم تفنگداران و ناو SEALS که متعلق به ناوگان پنجم دریایی آمریکا بود اجرا شود. این طرح در حال اجرا بود اما در آخرین دقیقه این طرح لغو شد زیرا در تعیین مکان عماد اشتباهی رخ داده بود.

در 10 اکتبر 2001 نام عماد در ابتدای لیست 22 نفره تروریست هایی قرار گرفت که از سوی FBI شدیدا تحت تعقیب بودند. و این امر را بوش به اطلاع عموم رساند . جایزه ای 5 میلیون دلاری نیز برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری وی شود تعیین گردید که البته هیچ گاه پرداخت نشد.

دولت اسرائیل نیز تلاش هایی برای کشتن مغنیه انجام داد. برادر وی فواد مغنیه سال 1994در حادثه انفجار خودرو در بیروت کشته شد( جهاد،برادر دیگر وی نیز سال 1985در حادثه انفجار خودرو که با هدف کشتن فضل الله صورت گرفت کشته شد. بعدها شایع شد که این کار توسط CIA و با همکاری ارتش جنوب لبنان صورت گرفته بود)

مغنیه رسما از سوی آرژانتین به دست داشتن در انفجار سفارت اسرائیل در بوئنس آیرس در 17 مارس 1992 که به قتل 29 نفر انجامید و هم چنین انفجار مرکز فرهنگی آمیا در ژولای 1994 که 86 کشته در پی داشت متهم گردید. او در  طراحی ربودن سه سرباز اسرائیلی در جنوب لبنان در سال 2000 و ربودن یک تاجر یهودی و بسیاری از حملات به اسرائیل که به قتل هشت سرباز و اسارت دو سرباز انجامید.

بر طبق گزارش رابرت بایر، مغنیه بسیار هوشمند است و در عمل بسیار توانمند است. او از یک در وارد می شود و از در دیگری خارج می شود. هر روز ماشینش را عوض می کند. هیچ قرار ملاقاتی را تلفنی تعیین نمی کند. او هر گز قابل پیش بینی نیست. او تنها افرادی را به کار می گیرد که می تواند به آنان اعتماد کند. او افراد جدید را به کار نمی گیرد.

در گزارشی که در مجله نیو یورکر منتشر شد اشاره شده است که اخیرا مغنیه در دیدار میان احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و بشار اسد رئیس جمهور سوریه حضور داشته است. او در آن جا به نمایندگی از حزب الله لبنان حضور داشته است. در همان مقاله آمده است که وی گفته است که در صدر لیست افراد تحت تعقیب ارتش آمریکا و CIA   قرار دارد و به همین دلیل از حضور در برخی مناطق بیروت خودداری می کند زیرا چه بسا به دست گروه های شبه نظامی و یا تیم های ویژه CIA   کشته شود.

اما نحوه شهادت وی: ساعت یازده شب 12 فوریه 2008  خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه کفرسوسه دمشق در نزدیکی مدرسه ایرانی‌ها و مرکز اطلاعات سوریه منفجر شد که این انفجار یک کشته بر جای گذاشت.

بلافاصله پس از انفجار، نیروهای امنیتی سوری حلقه محاصره‌ای پیرامون محل انفجار تشکیل داده و خودروی منفجر شده و جسد قربانی را به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

 مشخص شد که «عماد مغنیه» ملقب به حاج رضوان از فرماندهان بلندپایه حزب‌الله لبنان در این انفجار به شهادت رسیده است.

 

منابع آگاه گفتند که وی هنگام خروج از منزل و زمانی که قصد سوار شدن بر خودرو خود را داشته با انفجار مواجه شده است. دیگر منابع آگاه به شبکه تلویزیونی «ال.بی.سی» گفتند که مغنیه شب گذشته در مراسمی در مدرسه ایرانی‌ها در دمشق حضور داشته و هنگام خروج از مدرسه به شهادت رسیده است.

این سردار افسانه ای به شهادت رسید و داغی بزرگ بر دلها برجای گذاشت. اما دشمنان بدانند که هیچ گاه خون او لگد مال نخواهد شد و  راهی که او در پیش گرفته بود یعنی پاک سازی سرزمین های اسلامی از لوث اشغالگران آمریکایی، اسرائیلی و ... تا دست یابی به هدف نهایی ادامه خواهد یافت

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمدرضا فلاح 86/11/26:: 12:4 عصر     |     () نظر